Tips til søkemotoroptimalisering

seoartikkel

Søkemotoroptimalisering (SEO) er noe mange har hørt om, og som angår alle bedrifter på nett. Men i praksis er bra SEO mer enn bare mye tekst så her har vi noen tips til hvordan du kan bedre din søkemotoroptimalisering.

Mange tror at hvis man får en nettside optimalisert så vil man automatisk havne på toppen av resultatlistene. Hvis noen kan love deg å klatre til topps hos Google med SEO så er det løgn, ingen kan love noe sånt, det er som å love noen at man kan bli millionær av å kjøpe aksjer for en lokal golfbane på Finn torget for en hundrelapp. Det er mulig, men svært usannsynlig.

Så hvordan får man en mer effektiv søkemotoroptimalisering? Det er mye man kan gjøre for å skape bra SEO men konkurransen om søkeordene er tøff og hvis man ikke tar i bruk alle midler som yter resultat så spiller det ingen rolle hvor hardt man prøver. Med dette i bakhodet deler vi noen gode tips som kan sette deg på rett spor.

  1. Undersøk ditt nøkkelord
    Når du holder på med søkemotoroptimalisering er det viktig å sørge for at innholdet på din side tar i bruk nøkkelordet på en fornuftig og ikke minst effektiv måte, bruk det ofte og stolt men sørg for at det ikke blir bråkete. Ha ett nøkkelord som ofte vil bli søkt etter og bruk det i titler, adressefelt, brødtekst og linker.
  2. Fyll inn meta-tags
    Meta tags kan man se på som merkelapper som ligger i koden og det er det Google ser etter (blandt andre ting) når de indexserer nettsiden din, ha en bra tittel og beskrivelse som er enkel og grei med nøkkelordet ditt gjerne repetert ett par ganger. Denne teksten er det Google vil vise i resultatlisten når din side kommer opp så sørg også for at denne teksten selger!
  3. Bruk ALT taggen til bilder
    En ALT tag er en beskrivelse for bildet ditt som kun ligger i koden, det vil si at denne teksten ikke synes på siden. Legger du nøkkelordet inn i alt taggen på bildene du legger ut på siden din vil det også bli tatt med i indexeringsprosessen til Google, dette er en gratis mulighet til å få brukt nøkkelordet en ekstra gang uten å måtte bry den besøkende.
  4. Link til relevante sider
    Utgående og inngående linker er som broer til og fra din nettside hvilket igjen gir mer synlighet på søk. Google åler seg gjennom internettet konstant og vil knytte bekjentskap til og fra din side som igjen gir din nettside mer troverdighet hos Google. Hvis du kan linke til en ekstern side som er relevant for det du skriver om så er det bare å gjøre det! kilde

 

Søkemotoroptimalisering er ikke enkelt og det er mer enn og bare å gjenbruke tekst. Når man virkelig skal få effektivisert søkemotoroptimalisering så må man også lese av statistikk over tid, finne ut hvordan folk fant siden din, hva søkte de etter? Hvor kom dem fra? Hva leste de på siden din? Hva tiltrekker mest folk? Hva kan man gjøre annerledes for å få flere besøkende? Det finnes også verktøy som hjelper folk få bedre resultater.

Hvis du har lest dette innlegget helt hit så har det kanskje gått opp for deg at mitt nøkkelord for denne artikkelen var søkemotoroptimalisering og i dette innlegget alene har vi klart å utnytte dette ordet 12 ganger, vi har det i tittelen, adressen, sideoverskriften, meta-taggen, i alt teksten til bildet og 5 ganger i artikkelens innhold.