Kan webdesign øke omsetningen?

effekten av webdesign

Selskaper investerer store summer når de skal re-designe sine nettsider, håpet er alltid at en bedre nettside skal lede til bedre inntjening.

 

Men har nettsiden noe å si?

Nettsidens troverdighet

Skal nettsiden fremme et riktig bilde at selskapet må innholdet oppleves profesjonelt og troverdig. For å gi en god brukeropplevelse bør siden være ryddig og ren og lett å navigere.

 

Her er noen viktige huskeregler:

  • Nettsidens oppsett må være logisk
  • Artiklene bør ha kildehenvisning og linker
  • Sikre at siden er profesjonelt designet
  • En nettside må være oppdatert
  • Det bør være linker til artikler fra andre nettsider
  • Sørg for at andre troverdige nettsider linker til deres side

 

Brukervennlighet

Det er flere brukerundersøkelser som viser at brukervennlighet er den aller viktigste egenskapen til en side, og som viser at uten denne egenskapen har siden ingen troverdighet.

 

Klarer nettsiden å matche brukernes forventning om brukervennlighet?

 

Så brukervennligheten bestemmer om kundene blir på siden lenge nok til foreta en handel eller en beslutning, eller om de forlater siden for å gå til en konkurrent som har en nettside som kunden klarer å bruke.

 

For å sikre at nettsiden matcher brukernes forventninger er det viktig å få tilbakemeldinger om hva som fungerer og hva som kan forbedres. Her finnes det flere gode verktøy som kan brukes og ikke minst direkte tilbakemeldinger fra dine kunder.

 

Men først må det settes mål, hvor enkelt skal det være å bruke siden? Hvor lang tid skal det ta brukerne å finne informasjon? Hva er formålet med siden?

 

Viktigheten av interessant innhold

Spennende og nyttig innhold sørger for at brukerne kommer tilbake. Bruk nok tid på å sikre at det er interessant å lese innholdet på nettsiden deres, med nyttig informasjon som kan anspore leserne til handling. Ved å ha tips og informasjon som leserne kan bruke, sørger du for at de kommer til dere for å få råd.

 

Men da må nettsiden være oppdatert jevnlig med nytt og nyttig innhold.

 

Så tilbake til vårt spørsmål, kan webdesign øke omsetningen?

Svaret er nok både ja og nei. Generelt kan det sies at ved å ha en nettside med god design og høy brukervennlighet kan det gi økt omsetning, men kun hvis det er det som er målet.

 

Men hvordan kan vi komme dit?

  • Få tilbakemeldinger fra deres brukere, gjennom kundeundersøkelser og brukertilbakemeldinger.
  • Gjennomføre testing av siden med hjelp av analyseverktøy
  • Sikre at sidens design og innhold er i tråd med målsetningene til selskapet
  • Aldri slutt å forbedre!

 

Etterhvert finner man den formen som siden til akkurat deres selskap bør ha, med en god balanse mellom riktig innhold og og god brukervennlighet. Med fokus på en «wow»faktor eller et mer forsiktig design.

 

Hvis dere er urolig for om designet på deres nettside ikke er i samsvar med det budskapet dere ønsker å sende og vurderer å gjøre endringer. Må dere først avklare hvilket budskap som faktisk skal sendes og hva som er målet med nettsiden, og så gjør endringer. Og ikke motsatt.