Det er lett å føle seg overveldet av mengden e-post som strømmer inn i innboksen vår. Men med de riktige verktøyene kan du ta kontroll over e-posten din og skape en innboks som er både ryddig og oversiktlig. Gmail tilbyr en rekke funksjoner som kan hjelpe deg med dette.
Her er fem av mine beste tips for å få en ryddigere innboks med Gmail 👇
Etiketter og kategorier fungerer som mapper i Gmail. Sett også på flere etiketter på én og samme mail, så finner du den flere steder.
Sånn oppretter du etiketter:
For eksempel, kan du lage etikettene “Action”, “Follow-up” og “Later”, som du kan bruke for å jobbe effektivt med innboksen din.
Lyst til å sortere e-posten din automatisk? Ta i bruk filtre som lar deg sortere innkommende e-post basert på kriteriene du setter opp
Sånn oppretter du et filter:
Er du som meg som blir oversvømt med kalender-invitasjoner og notifikasjoner fra kalender? Ja, noe kan filtreres ved å skru av varslene, men det er jo greit å få det med seg også. Men vi trenger ikke å kanskje få de inn i innboksen?
Slik har jeg gjort det.
Har du mailer du vil fjerne fra innboksen din, men ikke slette? Da kan du også arkivere dem.
Dette gjør du enkelt ved å:
Så enkelt, men også veldig effektivt!
Vet ikke med deg, men å bruke mailen som en arbeidsliste er det jeg trenger. Derfor bruker jeg “Ulest først”.
Sånn skrur du det på:
Da har du helt enkelt alt ulest øverst, og alt lest under.
Fått en mail på fredag ettermiddag som du egentlig kunne tenkt deg å få mandag morgen i stedet?
Sånn kan du utsette en mail:
Og vips så kan du ta den mailen mandag morgen i stedet når du har tid til å svare på den.
Dette er noen av mine beste tips for full kontroll over mailen din. Enkle og effektive funksjoner som du kan ta i bruk i Gmail.
Hvis du vil lære mer om magien bak Google Workspace og hvordan du kan skape en mer effektiv arbeidshversdag, anbefaler jeg vårt kommende webinar "Mer tid til det som betyr noe med Google Workspace" 16. oktober kl. 09:00