Slik øker du sikkerheten i Google Workspace - 6 tips til din bedrift

12/1/22

IT-sikkerhet er noe som får mye fokus nå, og dette med god grunn. Vi hører ofte fra media om bedrifter som blir utsatt for angrep, og om konsekvensene dette medfører.

Under hele pandemien har vi sett et økt trykk av forsøk på IT-angrep, når hjemmekontor har ført til at ansatte sitter på mindre sikre nettverk og enheter. Vi ser også at angrep har blitt robotisert og automatisert, dette betyr at skilles ikke lenger på om man er en liten bedrift eller har flere tusen ansatte. 

Forsøkene på IT-angrep er flere enn de som lykkes. Vi har derfor laget en sjekkliste for IT-sikkerhet i Google Workspace, slik at du kan gjøre bedriften din tryggere allerede i dag. 

Her er noen av mulighetene som finnes i Google Workspace for et sikrere oppsett: 

1. Sett på sterke passord 

Administratorer i Google Workspace kan håndheve passordkrav i sin bedrift for å beskytte brukernes kontoer. Du kan også se hvilke passord som er svake, og sette intervall for hvor ofte de skal byttes. 

2. Bruk tofaktorautentisering 

Tofaktorautentisering (2FA) er et ekstra sikkerhetstiltak som brukes for å forsikre at de som ber om tilgang er de de utgir seg for. Ved å sette på tofaktorautentisering i din organisasjon blir brukerne bedt om å oppgi ekstra legitimasjon når de logger på, som reduserer sjansen for at uautoriserte får tilgang til pålogging. 

3. Ha gode rutiner for offboarding av ansatte

Når en ansatt slutter er det viktig å sikre at dataen og tilgang blir tatt hånd om på en god måte. Dette innebærer å fjerne tilgang til kritisk selskapsinformasjon og data i Workspace. Noen av tiltakene dere kan gjøre er å gå gjennom det som er delt i Drive, slette koder til tofaktorutentisering, melde vedkommende ut av Grupper, og sørge for at passord er endret. For å sikre at informasjon og data som er viktig for organisasjonen ikke blir borte kan dere hente ut dette og legge dette et sikkert sted, før sletting av lisensen.

4. Gå gjennom deling av filer 

Noe av det som er fint med Workspace er at deling av informasjon er enkelt å gjøre. Men vi snakker ofte med ledere som uttrykker at de mister kontrollen over hva som delt av informasjon. Kanskje har du jobbet på et prosjekt som er avsluttet, og de involverte ikke trenger tilgang til filer og mapper lenger? Som administrator kan du se over aktiviteter knyttet til filer som er delt med interne og eksterne. Du kan også tilbakekalle tillatelser ved behov og sette regler for hvordan deling skal gjøres. Administratorer og brukere kan deaktivere nedlasting, utskrift og kopiering av filer og i tillegg kan de angi utløpstidspunkter for filtilgang.

5. Sett på varsler for å oppdage mistenkelig aktivitet

Google Workspace sitt varslingssenter gir administratorer mulighet til å motta varsler i sanntid om aktivitet på domenet ditt. På den måten kan du utføre handlinger og beskytte organisasjonen din mot de nyeste sikkerhetstruslene. Her kan du få beskjed når kontoer blir suspendert grunnet mistenkelig aktivitet, og få varsler om mistenkelig aktivitet på enheter. I sanntid kan du motta informasjon om sikkerhets- og personvernproblemer som påvirker Workspace-tjenestene i organisasjonen din, få beskjed når en dataeksport for domenet er satt i gang, og holde deg orientert om mulige hendelser om nettfisking. 


6. Beskytt bedriftens data med endepunktadministrering 

Google Workspace gir deg kontinuerlig systemovervåking og varsler om mistenkelig enhetsaktivitet. Har en ansatt hos deg blitt frastjålet mobilen, PC-en eller nettbrettet sitt? Som administrator kan du kryptere data på enheter, låse mobilenheter, og slette konfidensielle data ved å tømme enheter eller bestemte kontoer. 

Her kan du lese mer om sikkerhet på Google Workspace.


Vil du vite mer om hvordan vi jobber med IT-sikkerhet? Ring oss på tlf 459 69 999 for å sette opp et møte.


Gratis konsultasjon
Book et møte for å høre mer om hvilke arbeidsverktøy fra Google, som kan gjøre arbeidshverdagen mer effektiv.

Kontakt oss
Google Cloud Partner logo
div align="left"